3.8 Ergonomi klarinett-oboe

    Klarinett och oboe

    För rörbladsinstrumenten är kvalitén av själva rören betydelsefulla för vilken belastningen blir på läppmuskler och övriga muskler i kinder och hals samt också i övriga kroppens muskler. Ett ”tryck-krävande” rör kan således generera ökade muskelspänningar i hela kroppens muskler.

    Om högertummen belastas på ytterfalangen, så kan det vara bra att anpassa belastningsstycket, så att mer av belastning hamnar närmare handen och då också mindre faktisk belastning av musklerna.

    Ett alternativ är att avlasta med brett ej avsnörande band runt nacken.

    Vinkeln mellan kroppen och instrumentet kan påverka nackens ställning, den ena extremen är om man spelar med framskjutet huvud och den andra att man tittar neråt.

    För att skapa goda stå- och sittpositioner som kan avlasta axlar och armar rekommenderas att titta på filmerna om just detta, video stående stabilitet och video sittande stabilitet. Handens stadga och position blir också viktig för att förebygga överbelastningsproblem. Handövningar- video

    Basklarinett

    Med basklarinetten, så är det viktigt att nacken på instrumentet anpassas efter personens längd i överkroppen och nacken.

    Vänster hand behöver vara flexibel i sin rörelse för de olika klaffarna. Höger hands tumme behöver vara optimalt placerad under bläcket för att undvika överbelastning dvs att belasta så långt in på tummen som det är möjligt. Bra för höger handen att kunna använda avlastning mot golvet eller runt nacken.

    Karin Engquist och Ing-Marie Olsson
    Artist- & Musikerhälsan
    Östra Rönneholmsvägen 9B
    211 47 Malmö
    Telefon: 0708-67 06 47

    Kontaktuppgifter till de olika teamen och dess medarbetare →

    Följ oss på Facebook!

    © Artist- & Musikerhälsan 2021