FAQ

    Klicka på frågan för att fälla ut svaret.

    Jag får ont i axeln efter att jag spelat ett tag?

    Att få ont eller bli trött i axlar och skuldror är ett vanligt besvär hos musiker. Det finns lite olika orsaker eller kombination av orsaker till detta.

    1. Viktigt att värma upp fysiskt innan du börjar spela så att kroppen blir varm och får ökad blodcirkulation till de strukturer som ska arbete under spelet. Se övningar...
    2. Hur du disponerar ditt övande, både vad gäller hur länge du övar, spelar innan du tar paus, som att konkretisera vad du ska fokusera på i övandet. Se kapitel om övningsupplägg.
    3. Att positionera kroppen på ett sådant sätt att rätt muskler står för stabilitet och kraft och andra för rörelse och funktion med instrumentet, är av betydelse för att minska trötthet och obehag. se stabila sitt- och ståpositioner.
    4. Du kan vara svag i vissa muskler som då gör att du inte får optimalt stöd och andra muskler och strukturer måste gå in och kompensera vilket inte är funktionellt på sikt. Se gummibandsövningar

    När jag spelar fiol så får jag en brännande, molande känsla vid skulderbladen mest på vänster sida.

    Det beror oftast på att vänster axel tenderar att lyftas upp och vara lite mer framåtförd för att skapa en stabilitet mot fiolen. Detta göra att skulderbladet glider ut i sidled och musklerna mellan skulderbladen får jobba i excentrisk (utsträckt läge).

    Grundorsaken brukar ligga i att bröstkorgen saknar stabilitet ned till bäckenet och att de skuldersänkande musklerna inte är starka nog och de skulderhöjande är dominanta och starka. Ytterligare en bidragande orsak kan vara hur länge du spelar/övar innan du tar paus. Titta på stabila sitt- och ståpositioner och kapitlet om övning

    Jag har precis börjat öva och spela mer tvärflöjt. Undrar nu om det finns några speciella övningar jag kan göra för att förhindra skador.

    Träna fysiskt 2-3 ggr per vecka allt från yoga, gym, gympapass, promenader eller hemövningar med gummiband. Gör det du tycker är kul och som får upp din puls och utmanar dina muskler. Träna mycket motrörelser och stärk även dessa motmuskler. Med det menas de muskler som sällan får jobba med att dra ihop sig, ofta baksidans muskler både, rygg och arm. Du kan också lägga in övningar i dina pauser för att återställa balansen och öka i cirkulationen i de muskler du nyss använt.

    Coreträning och skuldersänkande övningar är alltid bra för musiker att göra. Glöm heller inte bort stabilitet och funktion i din hand. Kolla in våra gummibandsövningar och handövningar.

    Sen är det viktigt att värma upp fysiskt innan du värmer upp med ditt instrument. Få igång puls och cirkulation så att det blir skonsamt för strukturerna att börja arbeta. Öva med en konkret plan på vad du ska fokusera på och ta paus var 10-20 min beroende på av du övar är också saker som har förebyggande effekt liksom att medvetandegöra hur du står och sitter med ditt instrument så att du kan få bra stöd från kroppen i ditt musicerande.

    Det bästa jag vet är att spela gitarr men nu är jag oroad för att inte kunna fortsätta med det eftersom jag har en kraftig smärta i tummen. Det är vissa grepp som smärtar mer än andra och jag känner också av det i vardagen. Vad kan jag göra?

    Titta över hur du använder din tumme och då ffa om den tenderar att vara översträckt (det som kallas skomakartumme). Det är vanligt förekommande och den positionen ger kraftig belastning på din stora knoge nere vid handen och känns också på insidan av handflatan. Denna spänning sprider sig och hämmar också funktionen i de övriga fingrarna. Du skriver inte om det är höger eller vänster tumme som ger problem. Det vi oftast ser av tumproblem vid gitarrspel är vänster tumme som dels är översträckt i spelet samt ofta också trycks hårt mot greppbrädet. Det blir ett för tight grepp och ökad spänning upp i överarmen. Vänstertummen hålls ibland också stilla på baksidan istället för att följa med upp och ner längs greppbrädet.

    Ytterligare en sak att utforska för dig är om du kan försöka låta tummen vara ett stöd istället för att trycka den mot greppbrädet då du trycker ner strängarna på framsidan. Vi kallar det att arbete för ensidigt och perifert och det saknas då ofta support från hela armen, skuldran och ryggen. Se om du kan ta hjälp av ett litet, lätt drag med armen bakåt som ett sätt att avlasta fingeraktiviteten ner i strängarna. Hittar du det, behöver inte tummen jobba lika mycket med att hålla emot på baksidan. se Ergonomi gitarr.

    Tendensen att översträcka beror på en svaghet i ledstabilitet och muskulatur. Musklerna som ska hålla ut tummens basled behöver stärkas. se handövningar. Det tar tid att etablera en ny tumposition men nödvändigt för att inte få mer varaktiga problem framöver.

    Många gånger kan också en sittposition som är hopsjunken göra att det blir svårt att få stöd och stabilitet från de större strukturerna i rygg, bäcken och ben. Kraft och stabilitet flyttar sig uppåt och utåt perifert och innebär alldeles för hög spänning och aktivitet i muskulatur som eg. är gjord för finmotorik och rörelse snarare än stabilitet. Så att ha stabila och medvetna kroppspositioner i sittande och stående som ger ett funktionellt stöd är en pysselbit. se stabila sitt- och ståpositioner.

    Jag har till och från haft lite ont i min högerhand (fjärde fingrets sena på ovansidan) och känner att jag måste ha hjälp med min teknik. Jag spelar piano.

    För bästa funktion i hand och fingrar behöver handvalven vara starka och aktiva vid spel. Så att träna upp musklerna i handvalvet är bra. se handövningar. Därutöver handlar det också om att kunna få kontakt och stöd för arm och hand av rygg, skulderblad, bäcken och ben. Ofat vid handproblem och piano är det för mycket kraft och aktivitet ute i periferin, i hand och fingrar, och så brister det i stöd och aktivitet från rygg, bäcken och ben.

    Jag undrar vem på mottagningen i Malmö jag ska vända mig till om jag vill få hjälp med smärtor i händerna?  Jag har inte haft problem med smärtor särskilt länge, men jag vill få bukt med problemet innan det utvecklas till något värre då jag ska börja studera på musikhögskola till hösten.

    Vad bra att du motar Olle i grind genom att kontakta oss. Du kan kontakta sjukgymnast Ing-Marie Olsson eller doktor Karin Engquist.

    Jag spelar mycket piano, har gjort så hela mitt liv och har på senaste tiden fått väldigt ont i min vänsterhand då jag spelar, framför allt med lillfingret. Det är som att musklerna i handen, på vänstra sidan där lillfingret rör sig krampar och stelnar. Det gör mycket ont och jag vet inte om det är en inflammation eller någon form av låsning. Undrar nu:
Vad kan jag göra åt det här?
Hur träffar jag Artist- och musikerhälsan?
Behöver jag få remiss till er eller kan jag kontakta och gå till er direkt - blir det en kostnadsskillnad?

    Lillfingret blir inte sällan överbelastat vid pianospel och fiolspel. Ofta beror det på att man har övat något specifikt som är belastande för lillfingret, stora grepp eller drillar. Börja med att se över hur länge du övar innan du tar paus och i nuläget då du har ont rekommenderar jag att du tar paus efter 3-5 min spel och gör något för att öka cirkulationen i handen och axlarna. Svaga handvalv är ofta en bidragande orsak, se våra handövningar för hjälp.

    Att ha en sittposition som är stabil och kan ge avlastning åt handen är ytterligare en sak som brukar brista vid den här typen av problematik. Ofta finns det spänningar i axlarna och återhållen andning som ytterligare negativ komponent.

    Att träffa oss på Artist- & Musikerhälsan är enkelt. Du kontaktar den du tycker verkar lämpligast, i detta fallet antingen läkare, pianopedagog eller sjukgymnast och mejlar eller ringer vederbörande. Ingen remiss behövs. Vi är dock en helt privat mottagning så högkostnadsskyddet gäller ej utan du får betala för ditt besök.

    Karin Engquist och Ing-Marie Olsson
    Artist- & Musikerhälsan
    Östra Rönneholmsvägen 9B
    211 47 Malmö
    Telefon: 0708-67 06 47

    Kontaktuppgifter till de olika teamen och dess medarbetare →

    Följ oss på Facebook!

    © Artist- & Musikerhälsan 2020