Mobilisering vid låsning i ryggen

    Om du får en akut låsning släpper det oftast snabbare om du kan göra något för din, rygg, nacke direkt.

    Se till att komma i viloläge, så att krampen i muskulaturen släpper. Om det är smärta i ryggslutet, så lägg dig horisontellt, ev. med en kudde eller liknande att lägga benen på. Då släpper spänningen i ryggen. Ibland är det bästa bara att ligga helt horisontellt. Målet är att få muskulaturen i avslappnat läge. Använd kuddar vid behov för att åstadkomma smärtfrihet.

    När du vilat en stund, så minskar krampen i muskulaturen och då är det dags att försöka få låsningen att släppa. Oftast handlar det om en låsning någonstans kring kotpelaren. Muskulaturen försöker med sin kramp att skydda det ”skadade” området. Börja med korta pass med någon av de mobiliserande rörelserna för att öka på din rörlighet igen. Tag ut rörelsen fram till smärtgränsen och håll kvar en liten stund, så att om möjligt en liten rörelseökning blir resultatet. När muskelkrampen börjar komma tillbaka, så gå tillbaka till ditt viloläge med smärtfrihet igen.

    Upprepa detta mobiliseringspass 1-2 ggr i timmen och försök utöka antalet rörelser successivt.Viloposition20mr ovn01

    MobovningLiggande20mr ovn11

     

    CirkokandeMobovning20mr ovn21

    StyrkaStabRygg20mr ovn61

    MobRygg320mr ovn51

     

    MobovningKnastaende20mr ovn31

     

    MobRyggLiggande20mr ovn41

     

    MobRygg120mr ovn71

    MobRygg220mr ovn81

     

    Karin Engquist och Ing-Marie Olsson
    Artist- & Musikerhälsan
    Östra Rönneholmsvägen 9B
    211 47 Malmö
    Phone: +46 (0)708 670 647

    Contact information for the various teams and their employees →

    Follow us!

    © Artist- & Musikerhälsan 2020