3.15 Ergonomi accordeon

    Börja med sittställning 8.2. Prova att sitta med balans på båda sittknölarna och god fotkontakt med golvet, avspänd i båda axlarna med en känsla av att båda axlarna hänger skönt. Trä på axelremmarna över axlarna, så att instrumentet kommer att hamna i nära kontakt med kroppen. Låt axlarna fortsätta och hänga och överarmen vara avspänd, så att armbågen också kommer att vara hängande. Placera instrumentet, så att instrumentets tyngdcentrum stämmer med kroppens centrum dvs att hela instrumentet kommer att hamna lite mer på vänster sida av kroppen. Höger handled kommer att befinna sig i en tendens till inåtböjning, för att lätt kunna förflytta handen längs med tangenterna.

    Acc 3.15.2 21 

    Bild 3.15.1: Alla fingerknogarna syns och handleden har en tendens till inåtböjning.

    Prova att lägga händerna över bollar eller över dina knän, för att få ett bra handgrepp som utgångspunkt i spelet. Höger tummen behöver vara fri och självständig för att kunna användas som övriga fingrar i spelet. Själva handleden kommer här att leda impulsen.

    För vänster hand kommer tummens grundled i kontakt med instrumentets kant, för att ge stabilitet i knappspelet.

    Acc 3.15.41Bild 3.15.2: För vänster hand är det viktigt i spelet att tummen har stöd.

    Bäljen dras ut med vänster handled mot själva basremmen. När man ska göra ”bäljskakning”, så kommer impulsen från överarmen.

    Acc 3.15.51Bild 3.15.3: Trycket ligger mellan remmen och handleden, när bälgen dras ut.

    Att stå och spela är mer belastande för axlar och rygg, men annars gäller samma som ovanstående. För ett stabilt stående se övning 8.1.

    Karin Engquist och Ing-Marie Olsson
    Artist- & Musikerhälsan
    Östra Rönneholmsvägen 9B
    211 47 Malmö
    Phone: +46 (0)708 670 647

    Contact information for the various teams and their employees →

    Follow us!

    © Artist- & Musikerhälsan 2020